2013-02-06

WARSZTAT - Projekt "Kompresor" [21]

Miał być szczęśliwy koniec, a tu zonk :/

ZEPSUTY REDUKTOR

Po zrobieniu zdjęć opublikowanych w poprzedniej części relacji, w końcu chciałem podłączyć aerograf i wypróbować sprzęt. Niestety spotkała mnie przykra niespodzianka, bo przy pierwszej próbie wyregulowania ciśnienia urwało się całe pokrętło reduktora, wręcz "odsprężynowało", zostając mi w ręce niczym korek od szampana (!).

Po pęknięciu elementu pokrętła, które udało się naprawić, tym razem uszkodzenie okazało się nienaprawialne. Okazało się, że mocną sprężynę trzymał jedynie cienki plastik, który po prostu pękł na całym obwodzie. Reduktor dostałem "w spadku" i wiadomo, że "darowanemu koniowi (...)". jednak nie ukrywałem faktu, że mi się nie podoba i że kiedyś będę chciał wymienić go na coś lepszego. Skończyło się na tak, że reduktor sam zgłosił się do wymiany. Jeśli chodzi o przyczynę, to być może wiek zrobił swoje i plastik stracił własności i stał się bardziej kruchy (reduktor był nowy, ale leżał już parę lat na półce).

Przestrzegam przed tym sprzętem, a muszę podkreślić, że jest to chyba najlepiej sprzedający się do tej pory reduktor na Allegro. Znowu okazało się, że co tanie, to drogie. Muszę kupić coś porządnego!


NOWY REDUKTOR

Ponieważ "awaria" miała miejsce ponad tydzień temu, zdążyłem już sprawie zaradzić.
Poszukiwania rozpocząłem w zasadzie od razu na Allegro. Zresztą kilku kandydatów miałem już wcześniej, zanim dostałem "w spadku" reduktor, który właśnie się zepsuł. Celowałem tym razem w uznanych producentów. Na tapecie pojawiły się reduktory włoskich firm PANA, AIGNEP, GAV oraz niemieckiego SCHNAIDER'a. Generalnie chciałem zmieścić się w okolicach 100zł.

W związku z bardzo dobrej jakości filtrem firmy CPP PREMA Kielce, który zabudowałem w kompresor, postanowiłem z ciekawości sprawdzić ile kosztowałby reduktor z tej firmy. Niestety cena katalogowa w okolicach 150zł, do której jeszcze musiałbym dodać koszty przesyłki, wybiła mi ten pomysł z głowy. W sumie nie mogłem się zdecydować na zakup któregoś z dostępnych na Allegro reduktorów i odłożyłem sprawę na następny dzień, zwłaszcza że musiałem się jeszcze spakować na tygodniowy wyjazd. Późnym wieczorem, jadąc już nocnym pociągiem na drugi koniec Polski, próbowałem przeglądać Allegro na moim smartfonie, co przy ciągle zanikającym, a w zasadzie co jakiś czas pojawiającym się zasięgu, nie było wcale łatwe. Aplikacja Allegro na Androida jest dość uboga i nie wiem czy była to kwestia wpisania innych kryteriów wyszukiwania, czy też aukcja dopiero co się pojawiła, ale moim oczom pokazał się zestaw przygotowania powietrza CPP PREMA w super okazyjnej cenie "kup teraz" 69zł z wysyłką 0zł (!). Był opisany jako nowy, choć widać było po resztkach oleju w smarownicy, że przynajmniej chwilę był założony w jakiejś instalacji. W każdym razie jeśli ktoś twierdzi, że na Allegro nie ma już okazji, to jest w dużym błędzie! Zestaw kupiłem bez wahania, ciągle nie mogąc uwierzyć w łut szczęścia...

W niewiarygodnie niskiej cenie 69zł w rece wpadły mi:
  • Zespół filtrująco-redukcyjny G1/4"  0,05÷0,7MPa  5μm (CPP PREMA Kielce)
  • Smarownica G1/4" (CPP PREMA Kielce)
  • Manometr 0÷1MPa G1/8" (SMC, Japan)


Cena katalogowa reduktora to 145zł, a smarownicy 123zł, co razem daje ~270zł, czyli jakieś cztery razy więcej niż zapłaciłem, dodatkowo gratis dostałem dobrej jakości manometr. W zasadzie sprzedając smarownicę nawet za pół ceny (nie jest mi do niczego potrzebna), koszt zakupu zwróci się prawie w całości (!). Filtr, który kupiłem wcześniej, też był w okazyjnej cenie, bo 45zł z przesyłką, podczas gdy cena katalogowa to 83zł + przesyłka.

Jeśli chodzi o sam reduktor, to jest to produkt o przemysłowej jakości. Pokrętło nie wygląda na liche, gwintowany pierścień mocujący nie jest plastikowy, lecz aluminiowy. Wymiar gwintu mocującego okazał się o dwa milimetry większy, więc konieczne będzie powiększenie otworu w obudowie kompresora. Wysokość jest wyższa niż poprzedniego reduktora, ale nowy powinien się zmieścić. Co prawda zawór będzie znajdował się jakieś 6÷7mm nad agregatem, który może się rozgrzać, ale nie mam już żadnej możliwości zmiany lokalizacji reduktora. Przeźroczysty zbiornik jest wykonany z poliwęglanu, który bez problemu wytrzymuje temperaturę 120 stopni, więc problem jedynie może dotyczyć plastikowego pokrętła na zaworze spustowym kondensatu. Za to zawór spustowy nie otwiera się samoczynnie po spadku ciśnienia, jak miało to miejsce w zepsutym reduktorze, ale generalnie większość wody będzie skraplać się na pierwszym filtrze, więc trudno powiedzieć czy byłby to wielki problem (choć faktycznie kondensat wylewałby się niejako automatycznie na agregat, po spuszczeniu ciśnienia z układu). Przy filtrach 10μm na przewodzie tłocznym oraz 5μm przy reduktorze oraz podwójnym oddzielaczu wilgoci, czystość powietrza na wylocie z kompresora będzie bardzo wysoka.

W reduktor wkręciłem manometr (nomen omen) CPP PREMA Kielce, który miałem podłączony do zbiornika, bo ma 10mm większą średnicę i w związku z tym dokładniejszy odczyt. Nowy manometr będzie pokazywał ciśnienie w zbiorniku, bo tam precyzyjne wskazanie ciśnienia jest mniej istotne niż przy reduktorze. Oczywiście na czerwono naniosłem nastawę zaworu bezpieczeństwa, a zielone wskaźniki, w które był wyposażony manometr pokazują zakres działania presostatu (5÷7 bar). Dodatkowym plusem także jest to, że oba zainstalowane w kompresorze manometry są teraz wyskalowane w MPa, a nie jeden w MPa, a drugi w barach (trochę mnie to drażniło).



Dla zainteresowanych szczegółami zamieszczam karty katalogowe reduktora oraz filtra, która nie była jeszcze publikowana, ale teraz jest nawet ku temu lepsza okazja bo można porównać jego parametry z parametrami filtra przy reduktorze.

Katalog produktów | www.prema.pl
Katalog produktów | www.prema.pl

PLAN: 300,00zł
POPRZEDNIO WYDANO: 758,00

TERAZ WYDANO: 69-35=34zł (cena zakupu nowego reduktora - cena zakupu starego)
--------------------------------------------------
ŁĄCZNIE WYDANO: 792,00zł
PLAN PRZEKROCZONO O: 492,00zł




Pozostałe części relacji:
[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz