2013-02-03

WARSZTAT - Projekt "Kompresor" [19]

Czas na pierwsze podsumowania. Tym razem trochę teorii dla zainteresowanych.

SCHEMAT PNEUMATYCZNY KOMPRESORA ("LODÓWKOWCA")

Nic tak dobrze nie przedstawia budowy i działania urządzenia jak jego schemat. Pokusiłem się o wykonanie schematu pneumatycznego, zbudowanego przeze mnie lodówkowca. Była to całkiem fajna zabawa, bo przez chwilę poczułem się jakbym znowu był na studiach :). Schemat narysowany jest w oparciu o symbole elementów pneumatycznych, ale dzięki numeracji łatwo można zorientować się co jest czym. Do narysowania schematu użyłem dwóch darmowych* programów: D&C Scheme Editor & Rexroth Symbol Modeling Tool.

Proszę pamiętać, że schemat odwzorowuje rzeczywisty, a nie idealny kompresor, więc przedstawione na nim rozwiązania niekoniecznie są najlepsze. Niektóre rzeczy można zrobić inaczej, nie wszystkie zastosowane elementy są niezbędne.


[2013-01-25]  Elementy dodatkowe, które nie są niezbędne do poprawnej pracy urządzenia, zostały zaznaczone na schemacie na czerwono (zwiększają one jedynie jego funkcjonalność lub niektóre parametry).

OGÓLNY WYKAZ CZĘŚCI UŻYTYCH DO BUDOWY KOMPRESORA

Poniżej zamieszczam ogólny wykaz części i podzespołów, użytych przeze mnie do budowy kompresora, wraz z krótkimi komentarzami, napisanymi już w oparciu o zdobyte w czasie budowy doświadczenie (numeracja zgodna ze schematem).
  1. Filtr powietrza - zwykły, papierowy filtr paliwa w przeźroczystej obudowie (tani i w zupełności wystarczający).
  2. Agregat - niewielki, pochodzący z klimatyzatora, dzięki temu udało mi się zbudować kompresor mieszczący się w obudowie o wymiarach: 300x300x200mm (bez uchwytu do przenoszenia i gumowych nóżek); wraz z rosnącymi wymiarami, rośnie wydajność i oczywiście waga.
  3. Filtr z oddzielaczem - element dodatkowy, niekonieczny do poprawnego działania urządzenia; wychwytuje wodę, przez co zmniejsza ryzyko korozji zbiornika; zapobiega zaolejeniu instalacji; zwiększa suchość powietrza na wyjściu (w porównaniu od kompresora z oddzielaczem jedynie przy reduktorze).
  4. Zawór zwrotny - taki sam jak stosowany w warsztatowych kompresorach, najmniejszy jaki dało się kupić; współpracując z odprężnikiem umożliwia bezproblemowy rozruch agregatu.
  5. Zbiornik powietrza - im większy tym agregat będzie rzadziej się włączał; jego stan techniczny odgrywa kluczową rolę pod względem bezpieczeństwa; ja użyłem niewielkiej (2,4 litra) turystycznej butli gazowej z piwnicy, ale rozważałem gaśnicę 4kg (fajne, ale trudno dostępne są butle po czynnikach chłodniczych).
  6. Zawór odcinający G3/8" - służący do spuszczania powietrza ze zbiornika oraz odwadniania układu (znajduje się w jego najniższym punkcie), można zastąpić go typowym zaworem odwadniającym (nie powinno się rezygnować z możliwości odwadniania zbiornika).
  7. Tłumik - ogranicza hałas przy spuszczaniu powietrza ze zbiornika oraz rozprasza strumień powietrza
  8. Zawór bezpieczeństwa 8 bar - element obowiązkowy, zabezpieczający przed nadmiernym wzrostem ciśnienia w układzie.
  9. Presostat - element sterujący pracą agregatu; warto poszukać modelu z możliwością osobnej regulacji ciśnienia załączenia i wyłączenia - ja niestety miałem pecha i mogę jedynie przesuwać zakres (stała różnica 2 bary między włączeniem, a wyłączeniem, co jest wadą przy małym zbiorniku); funkcja osobnej regulacji realizowana jest dwoma śrubami - jedna przesuwa zakres, a druga zmniejsza lub zwiększa różnice (np. śruba opisana jako "pressure diferential" w presostatach firmy CONDOR model MDR2, ale nie wiem czy jest tak we wszystkich, czy tylko wybranych podtypach tego modelu).
  10. Zawór odprężający (odprężnik) - element zintegrowany z presostatem (trzeba uważać przy zakupie, bo są presostaty bez tego elementu), mogący sprawić najwięcej kłopotów z powodu niskiej wydajności agregatu, skutkującej niewłaściwą pracą, dlatego może wymagać modyfikacji (warto przyjrzeć się budowie odprężnika pod kątem jej wykonalności).
  11. Zawór odcinający G1/4" - element dodatkowy, bez znaczenia dla funkcjonowania kompresora; odcina elastyczne przewody skręcanego z metalowych złączek kolektora.
  12. Manometr 0÷10 bar - wskazuje wielkość ciśnienia w zbiorniku i kolektorze (niezbędny).
  13. Regulator ciśnienia z filtrem, oddzielaczem i manometrem 0÷10 bar** - minimum jeden filtr i oddzielacz jest absolutną koniecznością  dlatego nie warto wybierać regulatorów bez tych elementów, bo kupowanie regulatora i filtra z oddzielaczem osobno będzie droższe; warto dopłacić do porządnego, przemysłowego produktu - ja dostałem "w spadku" tani, chiński regulator i pierwsze co musiałem zrobić, to naprawić pęknięte pokrętło (to zdecydowanie najsłabszy punkt mojego kompresora, kiedyś wymienię go na coś lepszego).
  14. Zawór odcinajacy G1/4" - do podłączania węża aerografu; wąż może wymagać każdorazowo dokręcenia kluczem w celu uzyskania szczelności połączenia; element alternatywny względem szybkozłączki.
  15. Szybkozłączka - ("żeńska") służy do podłączenia węża aerografu za pośrednictwem wtyku "męskiego" zamocowanego na stałe na wężu; szczelne połączenie bez użycia narzędzi (bardzo wygodne, polecam); alternatywa względem zwykłego zaworu; z szybkozłączki i/lub zaworu odcinającego można zrezygnować, podłączając wąż z aerografem bezpośrednio do reduktora (za pomocą odpowiedniej złączki z dwoma gwintami zewnętrznymi).
  16. Włącznik - użycie włącznika o podwyższonej odporności na pył i zachlapanie (IP44) jest jak najbardziej zasadne, w końcu kompresor to sprzęt typowo warsztatowy, poza tym jest łatwy do zamontowania w dowolnej pozycji.

 *) "Tool usage is free of charge and requires no CAD licenses or CAD skills".
**)  Przy pierwszej próbie wyregulowania reduktor uległ uszkodzeniu i został wymieniony na 
     nowy, tym razem porządny o zakresie 0÷7 bar (więcej na ten temat w części 21 relacji).

GWINTY RUROWE

Parę ważnych rzaczy na temat gwintów, które okazały się przydatne podczas rozważań koncepcyjnych i planowania zakupów.

Różnice między gwintem G i R:
Gwint G ma kształt walcowy, a gwint R ma kształt stożkowy.
Przykład oznaczenia: R1/8" - gwint rurowy stożkowy o rozmiarze 1/8".
Gwint zewnętrzny G (walcowy) może być wkręcony tylko w gwint wewnętrzny G.
Gwint zewnętrzny R (stożkowy) może być wkręcony w gwint wewnętrzny G lub R.

Wymiary gwintów G:
Oznaczenie
gwintu
Średnica


[cale]
Średnica
zewnętrzna

[mm]
Średnica
nakrętki

[mm]
Średnica
otworu gwintowanego
[mm]
Ilość zwojów
na cal
G1/8"1/89.738.858.8028
G1/4"1/413.1611.8911.8019
G3/8"3/816.6615.3915.2519
G1/2"1/220.9519.1719.0014
G3/4"3/426.4424.6624.5014
G1"133.2530.9330.7511



Pozostałe części relacji:
[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz