2012-02-06

MAKIETY 15MM (FOW) - Budynki "kolejowe" - problem skali rozwiązany (pozytywnie)

Temat modeli budynków dla makiet kolejowych nurtował mnie od dłuższego czasu. Problem braku skali kolejowej 1:100 - wprost odpowiadającej skali 15mm niestety sprawia kłopot wszystkim, którzy z tego bardzo bogatego zasobu produktów, głównie firm niemieckich, chcieliby skorzystać. Pierwszym tematem, który wziąłem "na tapetę" były budynki. Powód prosty - samodzielne wykonanie jest dość pracochłonne, a wykonanie budynku na poziomie dostępnych modeli do makiet kolejowych - wręcz nierealne. Nie bez znaczenia jest także fakt w miarę przyzwoitych cen używanych modeli na allegro, choć będą one zwykle wymagały mniejszych lub większych zabiegów renowacyjnych, np. dorobienia brakującego komina, barierki etc. Oczywiście zawsze można kupić konkretny nowy model w sklepie stacjonarnym, bądź internetowym.

Po zakupieniu kilku modeli budynków opisanych w poście: FOW - Czy budynki "kolejowe" nadają się do FOW'a? i ogólnie pozytywnych wnioskach płynących z ich analizy, postanowiłem pójść dalej tym tropem. Udałem się do bardzo dobrze zaopatrzonego sklepu dla modelarzy kolejowych w Krakowie. Pierwszy wniosek jest taki, że królują modele kolejek w skali H0 (1:87), które na moje oko z całą pewnością nie nadają się do FOW'a - są po prostu za duże (tabor). Modeli taboru w skali TT (1:120) nie było - są sprowadzane na zamówienie. Jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową oraz modele budynków, to akurat wybór był duży i to w obu skalach. Były także modele w skali która mnie najbardziej interesowała H0/TT, z racji wcześniejszych obserwacji. Od sprzedawcy (chyba właściciela), który w temacie był bardzo obeznany, dowiedziałem się, że skala pośrednia H0/TT jest wydawana tylko przez firmę Auchagen. Pozostało jedynie sięgnąć po folder tej firmy, w którym znalazłem jednoznaczną i oczekiwaną informację:
Modele firmy AUCHAGEN oznaczone jako H0/TT są wykonane w skali 1:100.


Z ofertą modeli firmy Auchagen można zapoznać się pod adresem www.auhagen.de (zakładka: Produkte > H0/TT). Modele te, kupowane jako używane, mogą występować także pod markami MAMOS lub VERO. Zwykle w opisie aukcji nie ma żadnej informacji o producencie oraz skali. Model może być wystawiony zarówno w kategorii "TT - 1:120" lub "H0 - 1:87", mimo że nie jest ani w jednej, ani w drugiej skali, dlatego w celu dokładnej identyfikacji kluczowe jest porównywanie zdjęć z ofertą Auchagen'a.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz