2012-01-24

WARSZTAT - Sprzęt [2] - Mini wyrzynarka stołowa, akcesoria do multiszlifierki

Będąc pod dużym wrażeniem zakupionego sprzętu firmy Proxxon (szlifierka, stojak wiertarski, akcesoria), zacząłem rozglądać się za innymi narzędziami, które mogłyby się przydać do celów ogólnomodelarskich. Przede wszystkim wpadła mi w oko mini piła tarczowa KS-230, która umożliwia cięcie proste cienkich elementów z drewna, tworzyw sztucznych, a nawet aluminium. Przeglądając katalog zauważyłem też fajną mini wyrzynarkę stołową, która umożliwia cięcie skomplikowanych kształtów, łuków, czy otworów. Jeśli miałbym wybierać między nimi, to wybrałbym piłę tarczową.

MINI WYRZYNARKA STOŁOWA

Przeglądając serwis aukcyjny trafiłem na ofertę sprzedaży używanej wyrzynarki i zdecydowałem się ją zakupić, gdyż cena była około cztery razy mniejsza niż sklepowa. Nie jest to najnowszy model DS-230, lecz starszy DS-220. Od nowszego modelu różni się tym, że:
  • nie posiada regulacji prędkości, 
  • nie posiada przestawnej głowicy, która zwiększa żywotność brzeszczotu poprzez możliwość dwukrotnego obniżenia i cięcia dotychczas niewykorzystywanym jego fragmentem, a w najniższym położeniu także fragmentem brzeszczotu złamanego (podobno to ulepszenie wydłuża żywotność trzykrotnie),
  • nie posiada zintegrowanej z głowicą dmuchawy (w postaci rurki) która oczyszcza z wiórów strefę cięcia,
  • nie ma możliwości podłączenia odkurzacza w celu ciągłego odsysania wiórów spod stołu roboczego,
  • nie ma ogranicznika długości cięcia,
  • ma inną budowę stopki oporowej.
Egzemplarz który kupiłem nie posiada niestety prowadnicy równoległej oraz kątowej, więc albo będę musiał te prowadnice dorobić samemu, albo wejdę w ich posiadanie kupując piłę tarczową KS-230, która ma identyczny stół roboczy (160x160mm) i takie same prowadnice. Brak ulepszeń zastosowanych w najnowszym modelu oraz brak prowadnic równoważy cztery razy niższa cena niż sklepowa oraz stan techniczny na pierwszy rzut oka nie budzący zastrzeżeń. Urządzenie jest na prawdę ciche i bez problemu można je używać w warunkach domowych, niewielkie wymiary to też zaleta jeśli chodzi o przechowywanie. Producent oferuje pięć rodzajów brzeszczotów (do drewna, tworzyw sztucznych, metali nieżelaznych oraz do stali) pakowanych po 6 szt. w cenie około 14zł.
Z tego co zdążyłem sprawdzić, to bardzo fajnie tnie się styropian, choć i do tego zadania Proxxon na specjalne urządzenia, ale przede wszystkim muszę stwierdzić, że duże wrażenie robi na mnie to, jak firma Proxxon ulepsza swoje produkty!


STOJAK I LAMPKA DO MULTISZLIFIERKI

Chociaż nie zdecydowałem się na szlifierką i akcesoria Dremela, to pewne produkty tej firmy są możliwe do zastosowania z narzędziami Proxxona i można rozważyć ich zakup. 
Takim produktem wydała mi się lampka Dremel Lite DL4. Ma uniwersalny klips, giętki przewód długości 15cm oraz  jedną białą diodę LED. Służy do doświetlania obszaru roboczego, co przyda się zwłaszcza w stole wiertarskim, ale myślę, że także w wyrzynarce. Posiadacze szlifierki Dremel mogą ją dołączyć do jej korpusu.

KOŃCÓWKI DO MULTISZLIFIERKI

Pomimo, że nie posiadam jeszcze wałka giętkiego do szlifierki, a Proxxon zaleca do użytku z wałkiem giętkim montaż szlifierki w specjalnym imadle, to wieszak wydaje mi się jednak dobrym rozwiązaniem. Poza tym może nawet przy normalniej pracy odwieszanie na wieszak szlifierki może okazać się wygodne (szlifierka nie spadnie ze stołu i nie będzie zajmować na nim miejsca). Z tych względów zdecydowałem się na zakup nowego stojaka firmy Dremel na Allegro za wręcz symboliczne 19zł! Zakup był i tak "przy okazji" gdyż lubiąc mieć zarówno wybór jak i zapas, jako świeżo upieczony posiadacz muliszlifierki, dokupiłem sporo końcówek, zwłaszcza wszelkiego rodzaju frezów. Ceny na Allegro generalnie od dwóch do trzech razy mniejsze niż w marketach budowlanych. Co ciekawe, zdecydowana większość końcówek Dremela kupowanych w pojedynczych blistrach jest wyprodukowana w USA.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz