2013-01-18

MAKIETY 15MM (FOW) - Nowe budynki w skali H0/TT (1:100) [3] i nie tylko (cd. Domki "kolejowe" MIX)

W końcu znalazłem trochę czasu, by dokładniej przyjrzeć się niedawnemu zakupowi pudła domków kolejowych w bardzo okazyjnej cenie 118,50zł (!), o którym napomknąłem w poście:  FOW - Domki "kolejowe" MIX. Generalnie jestem bardzo zadowolony z zakupu, bo łącznie z tym co udało mi się zgromadzić wcześniej, mam już naprawdę sporą, zgromadzoną niewielkim kosztem, kolekcję. Poniżej przedstawiam nazwy modeli, które udało mi się zidentyfikować oraz skalę, a także ocenę czy dany budynek nadaje się do FOW'a bez żadnych modyfikacji.

Cztery budynki są w skali H0/TT, czyli 1:100 (Auhagen):
  • Werkswohnhaus H0/TT (Auhagen, nr 12252)
  • Bäckerei H0/TT (Auhagen, nr 12247)
  • Eckhaus H0/TT (Auhagen, nr 12249)
  • Wohnhaus Nr. 3 H0/TT (Auhagen, nr 12252)

Pierwszy budynek to budynek typowo mieszkalny, posiada także bramę, którą zapomniałem ustawić do zdjęcia. Drugi budynek - piekarnia - jest mi znana, bo już jedną taką nabyłem wcześniej (to nie jest problem, zawsze można je pomalować na różne kolory).  Trzeci budynek to bardzo efektowna narożna kamienica wymagająca złożenia. W zasadzie jest kompletna, brakuje jedynie wypraski z najwyższymi elementami dachu, ale te elementy są nieskomplikowane, więc łatwo powinno się dać je odtworzyć. Czwarty budynek to szeregowa kamienica, którą można wykonać ze sklepem lub bez (wydaje się być kompletna).


Kolejny budynek to domek dróżnika, który może być np. wartownią na bocznicy, etc. Niby skala H0, ale moim zdaniem jest jak najbardziej ok. Zresztą bezpośrednie porównanie z innym domkiem dróżnika (też opisany jako H0), wyraźnie pokazuje że jest mniejszy. Większy domek dróżnika oraz magazyn pochodzą z większego zestawu, który zawierał także dworzec. Widać wyraźnie, że są za duże. Magazyn myślę, że powinno dać się zmniejszyć, domek możliwe że też, ale bez przeróbek na makietę za bardzo się nie nadają.

Trzy takie same budynki, to dworce, ale niestety w skali H0. O ile drzwi wydają się ok, bo w takich obiektach wielkości drzwi były różne, to okna na pietrze niestety są wyraźnie za duże. W związku z tym, że posiadłem trzy takie same budynki, mam kilka możliwości ich przeróbki. Najprościej będzie zrobić dworzec parterowy, wtedy problem okien na górze zniknie, ale można też wprawić mniejsze okna, albo w ogóle zrobić nowe piętro z polistyrenu. Może wykonam większy dworzec z dwóch budynków (np. jeden piętrowy, a drugi parterowy).
  • Streckenwärterhaus H0 (Auhagen, nr 11322)
  • Startset Bahnhof Wachstädt H0 (Auhagen, nr 51020)
  • Bahnhof Ebelsbach H0 (Faller, nr 131291)


Udało mi się rozpoznać jedynie lokomotywownię dwustanowiskową, ale nie ma ona jednej ściany, która niestety jest dość trudna do odtworzenia. Brakuje też jednego nawienika na dachu oraz skrzydeł bram. Ogólnie budynek jest za duży (H0) i nie wiem, czy ścięcie np. podmurówki wystarczy. Może da się go przerobić na halę, bądź magazyn?
  • Lokschuppen H0 (Kibri, nr 39438)


Wiejskiego budynku nie udało mi się rozpoznać i mam z nim problem. Wygląda na skalę TT - wyraźnie widać, że drzwi są za małe, ale jak przyrównałem go do innych wiejskich budynków które posiadam w skali H0/TT, to nie wiem już co mam myśleć. Przyrównując go do budynku Village Inn H0/TT (Auhagen, nr 12239), opisanego w poście: FOW - Nowe budynki w skali H0/TT (1:100) [2]  okazuje się, że zarówno wysokość piętra, jak i poziom dachu są analogiczne. W ogóle Village Inn jest dla mnie teraz dziwny, bo ta niska murowana część bardziej pasuje do H0/TT, niż ta wyższa, "wiejska". Chyba rozdzielę je i jedna będzie wykorzystywana na makiecie miasta, a druga na makiecie wsi. Podobnie sytuacja ma się z młynem wodnym Wassermühle H0/TT (Auhagen, nr 12230), opisanym w poście: FOW - Czy budynki "kolejowe" nadają się do FOW'a?, ale on wydaje się bardziej trzymać skalę H0/TT. Można by szukać wytłumaczenia w tym, że okna w wiejskich domach były mniejsze niż w miejskich, ale drzwi też robili mniejsze? Chyba muszę te wszystkie wiejskie domki potraktować trochę ulgowo...



Pozostałem obiekty oraz złom nadają się jedynie na dawców części. Nastawnia jest zdecydowanie za duża i nie potrzebuję takiego obiektu, ale ma ładny dach do wykorzystania. Powojenne domki także mogą zostać dawcami dachówki. Ciekawy jest ten element z przeźroczystego plastiku. Można wykorzystać go do zrobienia świetlika w jakiejś hali, co powinno dać niezły efekt.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz